Dacă ești scriitor și vrei să îți vinzi cartea online, într-o librărie online, trebuie să știi din capul locului că doar persoanele juridice pot face asta. Cu alte cuvinte, dacă ai publicat cu o editură (care poate deține majoritatea drepturilor de autor pentru cartea ta) doar aceasta poate să semneze un contract de consignație / difuzare prin care să se realizeze un act ce comerț.

Dacă ai un PFA sau o firmă, poți face asta, dar dacă ai publicat cu o editură, trebuie din nou să discuți cu aceasta în vedere stabilirii detaliilor legate de încasări/plăți.

Ce presupune contractul de consignație sau difuzare cu o librărie online?

Vom lua ca exemplu una dintre cele mai mari librării online din România cu care am discutat legat de ce presupune vânzare unei cărți în magazinul online al acestora:

  • Rabat 50% și plată pe măsura vânzării, în baza unor rapoarte de stoc/vânzări lunare.
  • Marfa se livrează cu factură/aviz.
  • Redactarea contractului este în sarcina furnizorului (tu/firma ta/editura)
  • Raportările de vânzări se fac lunar iar comenzile în funcție de mișcările de stoc.
  • Pentru marfa nevândută timp de 6 luni se face retur total.
  • Colaborarea începe cu un număr de 10 exemplare, urmărind împreună dinamică titlurilor.

Cu alte cuvinte, din valoarea cărții, 50% va reveni librăriei care poate jongla cu acest procent inclusiv în reducerile pe care le face. După redactarea și semnarea contractului de către ambele părți, vei trimite doar 10 exemplare (pe costul tău) la depozitul librăriei, care va face recepția cărților și de acolo se ocupă ei cu tot. Dacă nu reușești să vinzi în 6 luni nimic (un scenariu extrem de trist) cărțile rămase îți sunt trimise înapoi.

Cine stabilește prețul atunci când vinzi într-o librărie online?

Prețul cărții îl stabilești tu, adică furnizorul – dar încearcă să alegi un preț care să fie competitiv cu alte cărți din nișa ta, sau cu alte cărți cu subiecte similare. Spre exemplu, dacă ești în categoria cărți pentru copii:

  1. intră pe magazinul online al librăriei
  2. navighează la categoria potrivită (cărți pentru copii)
  3. dacă ai posibilitatea, sortează în funcție de vânzări/bestsellers (ca să vezi cele mai vândute cărți primele și să te orientezi în funcție de ele)
  4. fă listă cu primele 10 cărți sau 10 cărți care crezi că sunt similare cu a ta
  5. fă media aritmetică – și acela e prețul pe care îl vrei.

Desigur e foarte important ca să îți calculezi și costul de producție per carte pentru a evita varianta în care nu mai rămâi cu nimic când pui totul pe hârtie, sau, mai rău, constați că scoți bani din buzunar la fiecare vânzare – deci ești pe minus.

Cum încasezi banii de la o librărie online?

Banii se încasează lunar pe baza unei facturi emise de furnizor sau în numerar (caz mai rar). Practic, librăria face un inventar, vede câte cărți a vândut, îți comunică asta, iar tu emiți o factură pentru suma respectivă.

Probabil că există librării care operează sub alte condiții – dar regulile de bază sunt cele prezentate de mai sus – fiind calea cea mai avantajoasă pentru a putea  vinde online legal și ușor.

vrei sfaturi profesioniste despre cum să îți promovezi cartea?